čtvrtek 12. dubna 2012

Review: Malá ručka

Malá ručka – The Small Hand

Autor – SusanHill
Počet stran - 115
Vydáno – 2012
Nakladatelství – Metafora

Anotace

Když se antikvář Adam Snow náhodou ocitne v zahradě zpustlého starého sídla, stane se něco neuvěřitelného. Do dlaně se mu vplíží neviditelná malá ručka!
Zpočátku je spíš zmatený, ale postupem času se dostaví záchvaty paniky, jako by ho někdo vlekl vstříc smrti. Jaké hrůzy se v polorozbořeném domě a jeho kdysi skvostné zahradě, odehrály?  
Když mu však na cestě do odlehlého kláštera, kam si jede prohlédnout vzácnou knihu, v bouři skočí pod auto přízračné dítě, je jasné, že své děsy v Anglii nenechal. Všechno nabývá stále tajemnějších a zlověstnějších obrysů a s mrazivou jistotou spěje k nečekanému rozuzlení...

Recenze

Autorka této knihy se do povědomí českých čtenářů dostala především knihou Žena v černém. V českém překladu vyšla její další kniha, a to Malá ručka. Jedná se o velice útlou knihu, přesto v sobě dokáže obsáhnout velice zajímavý příběh.

Adam Snow působí jako obyčejný muž, jehož jedinou vášní a láskou jsou staré knihy, obrazy a další cennosti, které získává pro své klienty. Osobní život nemá, je zavalen pouze svou prací a občas zajede navštívit svého bratra s rodinou. Působil na mě takovým nemastným neslaným dojmem, přesto se během příběhu dokázal otevřít. Jak se měnilo jeho duševní rozpoložení, tak se měnil můj názor na hlavní postavu i na celou knihu.

Myslím, že až zbytečně je tato kniha vydávána za „duchařskou“, protože na mě působila spíše psychologickým dojmem. Pod povrchem přízraků se zjevovala minulost, minulost kterou se jak Adam, tak jeho bratr Hugo snažili vypudit z myslí. A když se Adam náhodou ocitne na místě staré zahrady minulost ho pohltí, vrací se po krůčcích zpět. Pocit, že blázní je dokreslován neviditelnou silou ručky, která ho táhne k vodním plochám a nabádá ho, aby skočil. Ručka chlapce, jejíž síla nepatří dvouletému dítěti ale minulosti a vinně. A přesto, že Adam netuší co se v zahradě odehrálo, ví, že s tím má cosi společného.  

Velice pěkně je vykreslen pocit ztráty, kdy ona ručka Adama opustí a ač se mu to zdá zvláštní, cítí že něco ztratil, aniž by věděl co. A jeden člověk jemu blízký ví, co se stalo. Až do posledních řádků autorka nechává čtenáře tápat.

Do poloviny knihy jsem byla přesvědčená, že je to ztráta času, že je to jen další bezvýznamný román, který se snaží navázat na úspěch jiné knihy, ale v druhé půlce se konečně děj začíná více hýbat a opravdu si mne získal. Především se mi líbí styl, jakým autorka knihu pojala. Je to spíš jakási zpověď či deník Adama, který se vrací k předešlým událostem a snaží se urovnat si v hlavě to, co se stalo.


Ručička pořád táhla tu mou, nutila mě vstát, naléhala, abych udělal, co chce, a šel tam, kam chce.“  S. Hill


Knihu si můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Metafora, nebo v obchodě ARARA.cz

2 komentáře:

  1. Tuhle britskou spisovatelku mi doporučila starší knihovnice u nás v knihovně se slovy: „Ta má parádní knížky! Když náš dědek večer usne, tak čtu nějakou její knížku. A že už jich mám pár přečtených!". A tak jsem dala na její slova a půjčila si zrovna knížku Malá ručka. Měla jsem ji asi za 2 dny přečtenou a líbila se mi. I když jsem už četla i strašidelnější knížky, tato byla chvílemi také dosti děsivá. Zvláště když jsem si myslela, že to dítě je hodné a pak málem Adam kvůli němu zemřel. Ale i tak dávám palec nahoru! A paní knihovnice byla ráda, že si o své milované autorce může s někým popovídat :D.

    OdpovědětVymazat
  2. Četla jsem Ženu v černém, takže se chci do téhle knihy taky pustit! :)

    OdpovědětVymazat

Hlavně slušně :)