Review: Vraždy podle Shakespeara

Vraždy podle Shakespeara – Interred with their Bones
Autor – Jennifer Lee Carrell
Počet stran - 405
Vydáno - 2008
Nakladatelství – DOMINO

Kate Stanleyová prožívá vrcholné okamžiky svého života – režíruje představení Hamleta v nově zrekonstruovaném divadle Globe v Londýně. Odpoledne před premiérou ji navštíví dávná přítelkyně Roz, výstřední harvardská profesorka, a předá jí krabičku ve zlatém papíru, která má obsahovat převratný objev. Ovšem než Kate stačí vyzvědět, oč se jedná, vyhoří divadlo do základů a Roz je zavražděna způsobem, který nikoli náhodou připomíná smrt Hamletova otce.
V krabičce najde Kate první dílek Shakespearovské záhady, která ji přiměje pustit se do smrtelně nebezpečného pátrání. Z Londýna na Harvard, na americký Západ a zase zpátky – tam všude ji vede řetězec stop ukrytých ve starých denících a listinách. Kate pátrá po jednom z největších tajemství literární historie a na každém kroku jen o vlásek uniká vrahovi, jenž se nepokrytě inspiruje Shakespearovým dílem.

Román z pera Jennifer Lee Carrell patří mezi ty, které vás buď absolutně nadchnou a nebo si vás nezískají vůbec. Je to především tím, že je děj zasazen do divadelního prostředí, mezi hry Williama Shakespeara, a je potřeba mít alespoň nepatrný přehled o tom kdo byl a co se kolem něho dělo.

Příběh začíná v londýnském Globe theatre - Kate zde režíruje Hamleta - a vše okolo se najednou nápadně  začíná podobat minulosti, kdy Globe vyhořelo přesně v době, kdy se připravoval Hamlet, Roz, Kateina bývalá mentorka, učitelka a přítelkyně umírá za záhadných okolností - je otrávena jako Hamletův otec. Roz za sebou zanechává jedinou krabičku se vzkazem - "Jestli ji otevřeš, musíš jít, kam tě povede." Kate přemýšlí jaký převratný objev by ona krabička mohla obsahovat, a když ji otevře opravdu ji následuje. Na cestu se s ní vydává sir Henry, dávný vážený přítel a Ben, synovec Roz. Rozebíhá se pátrání po tajemné, kdesi ukryté divadelní hře Williama Shakespeara. Ale ne každý je tím, za koho se vydává, něčí úmysly jsou poněkud jiné. Kate s Benem se snaží zjistit pravdu, najít vraha Roz a dalších lidí, které se mu připletly do cesty a aby toho nebylo málo musí utíkat i před britskou policií. Vrah se ale vžil do role tak, že napodobuje Shakespearovi tragédie tím nejodpornějším způsobem. Nechává je ožít a na jejich konci je smrt nevinných lidí.

Jennifer Lee Carrell precizně předvedla jak lze spojit historii se současností. Hlavní důraz byl kladen na život jednoho z nejznámějších spisovatelů všech dob, na mýty a dohady o pravosti jeho existence i na možnost, že někde opravdu existuje zapomenutá hra. Bylo hodně znát, že se autorka vyzná a nevaří takříkajíc z vody.

Sice mi chvilku trvalo, než jsem přišla na chuť stylu jakým píše, ale nakonec jsem byla spokojená a tím, že divadlo propojila s takovým zajímavým akčním dějem tomu dodala šťávu. A možná že i vzbudila zájem u mnohých o samotného Shakespeara. Kdo ho někdy četl ví, že to není nic jednoduchého, ale autorka jeho poezii a úryvky dávkovala přiměřeně a úměrně k ději..

Myslím, že má představovat taky Bassiana."
"Koho?"
"Laviniina milence. Podřízli mu krk a pohodili jeho tělo do jámy v lese, než ..., než Lavinii znásilnili a zmrzačili.