pondělí 7. května 2012

RC Review: Hunger Games - Síla vzdoru


HUNGER GAMES Síla vzdoru – The Mockingjay
Autor – Suzanne Collins
Počet stran – 344
Vydáno – 2011
Nakladatelství – Fragment

Anotace

Proti všem očekáváním přežila Katniss hladové hry dvakrát, ale ani poté nemá klid. V zemi Panem vypuklo povstání. Kapitol je naštvaný a chce pomstu. Kdo by měl za nepokoje zaplatit? Katniss. A co je nejhorší? Prezident Snow dal jasně najevo, že v bezpečí není vůbec nikdo… Bude připravovaná revoluce v čele s Katniss úspěšná? Cena může být hodně vysoká...


Recenze

Poslední díl Hunger Games – Síla vzdoru začíná přesně tam, kde druhý díl skončil. Katniss se probouzí v nemocnici ve třináctém kraji a bojuje s halucinacemi, výpadky paměti. Zmítá jí zlost, že Haymitch zachránil z Arény ji a ne Peetu, jak se domluvili. Postupně přijímá svou roli tváře povstání, stává se živoucím reprodrozdem a začíná si uvědomovat jaký vliv má na lidi kolem sebe. Na přeživší z dvanáctého kraje i na vzbouřence v ostatních krajích. Na straně obyvatel Panemu je hlavní tváří Katniss, na straně Kapitolu nečekaně Peeta. A zdá se, že chce aby se vzdali, aby mohl opět vládnout krvelačný prezident Snow.

Vše se točí kolem příprav třináctého kraje na ovládnutí a spojení všech krajů a útoku na Kapitol. Vnitřní boj ale prožívá Katniss, Finnick, Hurikán i Peeta, který vlivem kapitolského mučení – přeměny – má pozměněné vzpomínky a vidí Katniss jako zrádce. Komu může Katniss věřit? Je tam někde za změněnými vzpomínkami ten Peeta, který ji miloval? Přesto, že se všichni splátci staví na jednu stranu, není jasné zda to bude stačit. A co se stane až svrhnou prezidenta Snowa a k moci se nejspíš dostane prezidentka třináctého kraje? Ten hlavní a skutečný souboj se odehrává především na lidské úrovni, kdy hlavní postavy řeší dilemata s vlastními životy, vztahy. Důraz je kladen na morální hodnoty jednotlivých aktérů a vyplouvají napovrch pohnutky, které je vedou k boji. 

Celý příběh na mne působil hodně zvláštně, měla jsem smíšené pocity a nebyla jsem si jistá, co si mám myslet, jak o Katniss, tak o celém ději. Zvláštní mi připadalo jak si autorka v mnoha věcech protiřečí nebo je nechá otevřené bez vysvětlení. Nicméně gradace a vývoj děje čtenáře vtáhne a nepustí. Některé momenty mi připomínaly dobu nacistické touhy po dokonalosti a nadvládě. A ve chvíli, kdy je se Snowem téměř konec a mluví s Katniss o slibech, měla jsem dojem, jako by mluvil o dnešním světě. O těch, kteří se postupně dostávají k moci bojem proti věci, kterou následně podpoří a chtějí si na ní vybudovat kariéru.

Samozřejmě jsem i já čekala jak se bude vyvíjet trojúhelník mezi Peetou, Katniss a Hurikánem. Jakožto člen teamu Peeta, jsem doufala v nějaký happy end, v něco co by tak nějak odlehčilo celou depresivní situaci bojů. Nechci prozrazovat jak to dopadlo, svoje pocity si v tomto ohledu nechám pro sebe, ale jsem ráda, že autorka vztahy uzavřela a nenechala čtenáře tápat.

Celkově bych třetí díl ohodnotila jako ten nejlepší, i když každý má svoje plusy i mínusy. A především, každý příběh je vystavěn sice na stejných lidech, ale jiných situacích, jiných emocích, jiném prostředí. Autorka dokázala postavy vykreslit se všemi špatnými i dobrými vlastnostmi, takové, jaké je chceme mít. Právě takové, aby byli uvěřitelní, abychom je milovali i nenáviděli zároveň.

"Pořád se mě snažíš chránit," šeptá Peeta. "Skutečnost, nebo iluze?"
"Skutečnost," odpovídám.

Velice děkuji nakladatelství FRAGMENT za poskytnutí recenzního výtisku.

6 komentářů:

  1. Podle mě je poslední díl ten nejlepší, ale musím souhlasit, že ani jeden není dokonalý. V tomto dílu jsem si konečně oblíbila hlavní hrdinku, u žádné jiné knížky mi to nikdy netrvalo takhle dlouho :) A samozřejmě jsem také fanoušek Peety (zajímalo by mě, jestli byl někdo fanouškem Hurikána :D)
    PS: skvělá recenze, jako vždy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Předně děkuji a ano, taky by mě to zajímalo ;) Bychom mohli udělat anketu a zjistit to :D

      Vymazat
  2. Myslím, že Hurikán moc fanoušků nemá :D Musím s tebou souhlasit, taky jsem si nebyla občas nechápala, co má autorka v plánu, protiřečila si a popravdě mi přišel nápad vydat se do Kapitolu naprosto absurdní a nesmyslný, nicméně já bych ohodnotila poslední díl jako ten nejslabší z celé trilogie. Což však ale neznamená, že by mě bavil o to míň :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě se naopak líbil nejvíc, jako celek, jako zavření té cesty. Ale v každém dílu se mi líbilo něco. Ve dvojce Katnissiny pocity k Peetovi, které nedokáže nebo nechce přijmout, v jedničce celé prostředí Hladových her a touha vzepřít se.

      Vymazat
  3. Když jsem tenhle díl četla, nesmírně mě bavil, jako všechny díly z této série, ale když jsem si po dočtení v hlavě sesumírovala, co se tam stalo... Připadalo mi to takové odfláknuté, hlavně ten konec, ten milostný trojúhelník nebyl nijak moc dořešený, ale hlavně mi vadilo, že Katniss na tom byla mentálně trochu blbě, což samozřejmě chápu, jenom to její duševní rozpoložení je jedna z mála věcí, kterou jsem po dokončení nezapomněla.
    Kniha byla samozřejmě moc hezká, ale tohle mě na ní prostě štvalo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten konec mi taky přišel rychlý, ale ono se to dá pochopit. Natahovat zbytečně děj o dalších x-stránek jen proto, aby postupně zakončila její rozhodování by bylo asi k ničemu.

      Vymazat

Hlavně slušně :)