čtvrtek 28. června 2012

RC Review: Jeffersonova šifra

Jeffersonova šifra – The Jefferson Key
Autor – Steve Berry
Počet stran – 440
Nakladatelství – DOMINO

Rukou vraha zemřeli čtyři američtí prezidenti. Došlo k tomu v různých dobách, za rozdílných okolností, zdánlivě bez souvislosti. Co když ale mají všechny čtyři atentáty stejnou příčinu? Co když za vším stojí jistá pasáž americké ústavy, o níž nemá téměř nikdo tušení?
Odpovědi na tyto otázky se snaží najít bývalý agent ministerstva spravedlnosti Cotton Malone. S nasazením vlastního života překazil atentát na současného prezidenta Dannyho Danielse a dostal se tím do střetu se Společenstvem, mocným a tajným bratrstvem založeným během války o nezávislost.

Jeffersonova šifra je dalším příběhem s hlavním hrdinou Cottonem Malonem. Tentokráte se vydává na záhadnou cestu za šifrou, kterou uschoval americký prezident před mnoha lety. Tedy, pod šifru ukryl místo, kam schoval dva vytržené listy ze zápisu senátu, která dává právo korzárům „pomáhat“ americkému státu proti nepřátelům, bezmeznou imunitu proti stíhání za zločiny, které spáchali během těchto tažení. Uplynulo více jak 400 let od celé situace a na scéně se objevují potomci tajemného Společenství, které se dožaduje u prezidenta zastavení stíhání jejích členů.

Vše je odstartováno připravovaným atentátem na prezidenta při tajné návštěvě New Yorku, který překazí právě Cotton, ač o něm nevěděl. Někdo ho chtěl mít přesně v tomto hotelovém pokoji, někdo opravdu toužil po tom, aby se mu podařilo zneškodnit dálkově ovládané samostříly. Ale kdo? Příběh na pozadí dávné historie (smyšlené i skutečné) je protknut mnoha osobními linkami, které utvářejí celistvost příběhu. Hned na začátku jsou jasné dvě strany. Ti dobří a ti špatní. Mezi nimi se prolínají ti, kteří hledají pro sebe tu správnou stranu, to nejlepší východisko.

Postava Cottona Malona mi byla od začátku velice sympatická, jelikož se odstával do situace, ve které být nechtěl, ale přesto se zachoval jako pravý hrdina a postavil se nespravedlnosti a byl plně rozhodnut zachránit svou dávnou přítelkyni. I když na můj vkus je až moc „správňácký“, bez sebemenší poskvrnky, což je dost nerealistické. Naopak postava jeho protivníka a bývalého kolegy byla i se svými špatnými vlastnostmi více uvěřitelná a reálná.

Samotný příběh byl velice zajímavý, ale protože se jednalo již o sedmý příběh ze série, měla jsem problém se orientovat. V první čtvrtině jsem si nebyla jista kdo má být hlavní „hrdina“ a o kom vlastně čtu, protože se jednotlivé pasáže značně mísily a bylo obtížné sledovat linku. Naopak se mi líbilo, že příběh obsahuje i ženské hrdinky, kladné, záporné, silné i slabé.

Detektivní příběh se bude líbit fanouškům historických románů, obdivovatelům pirátů a historie Spojených států Amerických. Jediné co bych doporučila, přečíst si předchozí romány. O to bude děj pro čtenáře plynulejší a pochopitelnější.

"Ten, kdo tenhle systém vybudoval, si dal záležet, aby to tu voda zaplavovala kompletně." prohodil k Wyattovi.  "Ty díry jsou jediná cesta ven."
Začínal chápat, jak asi bylo těm čtyřiasedmdesáti britským vojákům.

Velice děkuji nakladatelství DOMINO za poskytnutí recenzního výtisku.