Review: Borůvky - Muži jsou skvělý doplněk

Borůvky aneb Muži jsou skvělý doplněk
Autor – Barbara Nesvadbová
Počet stran - 120
Vydáno – 2011
Nakladatelství – Deus

Pozval mne na rande cizí muž. Taková věc se mi stává málokdy. Ne jako před třemi lety, kdy nejméně každý týden. Ani jako před pěti, kdy téměř každý den. Fakt nekecám. Děsně rozmazlená blondýna jsem byla. A najednou nic. Ticho. Tak tedy pochopte, že mne ono pozvání mírně rozhodilo. Ale protože už jsem málem stejně stará jako panenka Barbie, skoro celý den jsem se na nové mužské tělo děsně těšila. Ty představy. Plány. Sny. Prostě zábava … Druhý den mne plánovaná schůzka začala mírně děsit. No a den třetí? To už jsem vymýšlela výmluvu, proč nikam nejít. Protože co by mne vlastně mohlo čekat? Co nového? Něco, co jsem nezažila? Neviděla? Nevyslechla? Těžko. Že?

Barbara Nesvadbová je pro mnohé jen blondýna, co se objevuje na společenských akcích, je šéfredaktorkou Harper's Bazar a zajímá se o to jak vypadá a co může a nesmí sníst. Překvapením proto může být její literární tvorba. Její knize Bestiář se dostalo i filmového zpracování, napsala knihu pro děti a před Borůvkami vyšla ještě kniha Brusinky – fejetony ze života – na které Borůvky volně navazují. Jsou to krátké příběhy, úvahy, vzpomínky, zaměřené především na život s muži a bez nich.

Zajímavý a strohý styl psaní se mi zamlouval. Autorka se netočila pořád dokola, ale jednoduše všechno řekla tak, jak to měla v hlavě. Bez zbytečné cenzury, bez ostychu ukázala prstem. Líbilo se mi jak se postupně propracovává k otázkám, které si kladou asi všechny ženské - „Jak mám s tím chlapem vydržet?“ „Jak mám bez toho chlapa být?“ Přesně takové ty myšlenky, kdy si říkáte, že to takhle přeci nejde. S humorem jí vlastním se dotýkala i takových témat jako jsou „tety“ a „stejdové“ v partnerství dvou rozvedených lidí, nevěra, rozvod, randění.

Borůvky nejsou úplně veselou knihou, v mnoha ohledech se zdá být smutnou bilancí vztahů. Na druhou stranu, autorka nic nepřikrášluje, nechává věci takové, jaké jsou a staví se k nim čelem. Řekla bych, že tohle je oddechová knížka, přestože po sobě zanechává značný pocit nedořešenosti. Ale takový život asi je – nedořešený. S velkou chutí si přečtu Brusinky i další knihy od Barbary Nesvadbové, protože tohle jsou opravdové příběhy ze života, bez všech těch cukrblíků a přeslazených řečiček.

Všem, co si chtějí odpočinout od fikce a fantasy a kdo ví čeho ještě, tuhle knihu vřele doporučuji. Není to román, není to ani deník, je to něco mezi tím, co člověka pobaví, snad i rozesmutní zároveň a přesto bude mít chuť do života. Chuť žít a poznávat všechny příchutě, které život s muži i bez nich přináší. A upřímně, někteří moji muži se v knize vyskytovali. Nevěřila bych, že jsou i jiní takoví, ale jsou. No, nejsem v tom sama :)

První poměr vyvážila vila v Provence. Tedy spíš domek. Ale po tom vyhrožování rozvodem mu říkáme vila … Po třech letech jsou to jen hodinky. Pokud jedinec bere vztah jako investici a pokud se smíří s notorickým děvkařem, pak kupčit s budoucími léty jistě lze. Ale skončit třeba u rukavic by nebylo optimální.