RC Review: Kriminálník

Kriminálník - Criminal
Autor - Karin Slaugter
Počet stran - 407
Vydáno - 2013
Nakladatelství - Domino

Příliš závislé na drogách, příliš zlomené vzdorovat životu na ulici. Ve špatnou dobu na špatném místě. Rok 1974, který k ženám nebyl přívětivý. Muž, který se neštítil ničeho. Po letech zdánlivého klidu se noční můra Amandy Wagnerové vrací zpět. Další zmizelá dívka nemůže být náhoda. A Will Trent nechápe, o co jde, proč si s ním Amanda hraje jako kočka s myší. Co má případ zmizelé vysokoškolačky společného s ním, ale brzy vyplave na povrch.

Will Trent si konečně po dlouhé době připadá spokojený. Potkal úžasnou ženu, s níž se cítí šťastný. A nic na celém stavu nemění fakt, že ho jeho nadřízená přeřadila na letiště, kde jak on říká, hlídá záchody. A pak mu Amanda zavolá a chce vědět kde je. Nechce, aby se zapojil do pátrací akce, výslovně chce, aby se držel dál. Během několika hodin vyjde najevo, že muž, který ovlivnil život Willa i Amandy je na svobodě a oba jsou si jistí, že to on je za tím vším, a že bude hůř.

V roce 1975 je Amandě pětadvacet a přese všechno si vybojovala své místo u policie, i když pro muže v jednotce není víc než pouhá pochůzkářka. Podle mužů žena k policii nepatří, ať je bílá nebo černá, to je jedno. Když jsou spolu s kolegyní Evelyn odvolány do ghetta v Techwoodu k prošetření znásilnění netuší, že je to začátek cesty, na níž si nejen mohou zničit celou pracně vydobytou kariéru, ale může je to stát i život. Přes to všechno se obě rozhodnou pátrat na vlastní pěst za neviditelné podpory současného černého velitele, který jim nechává volné pole působnosti.

Will Trent je neuvěřitelně rozporuplná postava, která má své kladné stránky, ale také ty stinné, až nebezpečné, kterých si je vědom. V této knize je obzvlášť patrná touha zničit cokoliv, co by ho mohlo pronásledovat z minulosti, cokoliv co je s ním spojeno DNA. Ve chvílích kdy je na dně, je vidět jeho zranitelnost a současně síla tomu všemu čelit.

Amandu Wagnerovou díky této knize můžeme sledovat ve dvou rovinách, přičemž spojením všech událostí je utvořena osobnost, která má neuvěřitelně silný charakter. Na jednu stranu je Amanda neuvěřitelně naivní, i když odhodlaná čelit zlu, na druhou stranu je po letech tvrdá nejen na ostatní, ale i na sebe a přitom můžeme vidět mezi řádky city, lásku, kterou k některým chová, přestože to na první pohled nechce dát najevo.

Autorka bravurně balancovala mezi minulostí a přítomností, mezi jednotlivými postavami vytvářela skryté vazby, které nakonec vyvřely napovrch. Zároveň příběh prokládala jednotlivých vyprávěním dívek, které na první pohled bylo nesouvislé, ale jako celek vytvořili smysluplný příběh. Při čtení máte pocit, že i když jde o kriminální příběh a vrah je opravdu nelítostný, nemůže vás nic překvapit, a pak otočíte na další stránku a nestačíte zírat. Jelikož jde o žánr, který mám ráda, nemám problém s různými praktikami pachatelů, ale některé detaily v této knize daly zabrat i mě.

Ač se jedná o šestý díl a mou první knihu od Karin Slaughter neměla jsem pocit, že bych potřebovala vědět něco z předešlých knih. Všechno přirozeně plyne, autorka nenápadně odhaluje a připomíná věci, které jsou pro daný příběh podstatné a přitom nechává prostor pro vlastní dedukční myšlení a hledání odpovědí. Ne neprávem je označována za jednu z nejlepších autorek krimi příběhů. Na ohodnocení této knihy mi bohužel nestačí ani škála pěti hvězdiček, ani procenta, protože zdaleka převyšuje maximální možné hodnocení.

"Hodge nám nechce říct, proč nás tam poslal. K žádnému znásilnění tam očividně nedošlo. Proč jsme tam tedy jely?"
Amanda cítila, že ji musí pochválit. "Byla jsi hodně odvážná, když ses ho zeptala."
"Stejně to k ničemu nebylo." Evelyn nad komplimentem mávla rukou. "Ten pasák, Juice, sem nepasuje."