Review: Shakespearova kletba

Originální název - Haunt Me Still
Autor - Jennifer Lee Carrell
Počet stran - 349
Vydáno - 2010
Nakladatelství - Domino

Jaká tajemství i po staletích ukrývá Shakespeare ve svých hrách? Opravdu dokázal do Macbetha vtěsnat něco, co z obyčejné divadelní hry udělalo prokleté dílo? Byl by někdo schopen hrůzných činů pro získání původního neredigovaného rukopisu? Kate Stanley je sice odbornicí na Shakespeara a objevila i jeho údajně nedochované Cardenio, ale i tak je pro ni těžko uvěřitelné, že by v něčem, jako je Macbeth mohlo být něco magického. Něco, pro co je jiný ochotný zabíjet.

Volné pokračování s divadelní režisérkou a odbornicí na Shakespearovy hry nese název Shakespearova kletba a celé se točí kolem možného původního nepřepracovaného rukopisu Macbetha. Kate přijíždí do Skotska na žádost přítelkyně a setkává se s Janet Douglasovou, dávnou hvězdou v roli Lady "M". Dnes je z ní postarší dáma, lady Nairnová, která touží po posledním představení a chce, aby hru zežírovala právě Kate. Ta se zdráhá, ale nakonec souhlasí. I přes výslovný zákaz se sama vydá na kopec, který figuruje právě v Macbethovi a tam je svědkem čehosi, co prostě nedává smysl. Vnučka lady Nairnové, Lily, leží pod pláštěm Lady Macbeth svázaná s podříznutým hrdlem a přesto, když se dostane zpět do sídla, Lily je živá. Co tedy viděla?

Postupně se ale objevují skuteční mrtví a skuteční vrazi. I když by to nejraději Kate vzdala, pouští se do hledání původního rukopisu jen proto, aby zachránila unesenou Lily. Ale hrozba smrtí je dvojznačná. Kdo musí zemřít? Kdo stojí za tím vším? Co má společného genialita Shakespeara s dávným čarodějným učením? I přes to všechno je skeptická k myšlence, že by ve hře, v té původní, bylo něco ukrytého. A do toho všeho je tu i Ben se kterým se rozešla, ale i tak ho z hlavy nedostala.

Část knihy se vrací do doby vzniku samotné hry a do doby a k postavám podle kterých je hra napsána. Tím se odkrývá skutečná i fiktivní historie a prolíná se současným dějem a vším, co se kolem Kate děje. Autorka je sama expertkou právě na Shakespeara, a tak je její vyprávění neuvěřitelně uvěřitelné. Určitě je jasné, že spousta věcí je pouhá fikce, ale na mnohých detailech se odráží domněnky historiků a badatelů. Mnohoznačné jsou i některé úryvky, které celým dějem provázejí.

Tahle kniha je výborná hned v několika věcech. Nenáročně představuje Macbetha, historickou předlohu a zároveň si zachovává příjemné napětí pro čtenáře. A i když budete mít v průběhu čtení pocit, že vlastně víte proč a kdo, nakonec se nejspíš ukáže, že to bylo jinak. Hodně oceňuji, že autorka děj napsala tak, že není potřeba číst první knihu Vraždy podle Shakespeara. I bez ní si o osobách udělá čtenář správný obrázek. Myslím, že milovníkům historických thrillerů se kniha bude určitě líbit.

„Než ona musí umřít,
ba musí, v střed ji svatí budou chtít.
Jak panna se lilie přečistá