Review: Hořící drát

Originální název - The Burning Wire
Autor - Jeffery Deaver
Počet stran - 472
Vydáno - 2010
Nakladatelství - Domino

Jedna desetina ampéru. Srdce začne fibrilovat, zastaví se a je konec. A jediný elektrický výboj může v lidech vyvolat neuhasínající strach z hrozby, ze zbraně, která není vidět, ze zbraně, kterou tak nutně potřebujeme k životu. Elektřina je něco, bez čeho si život nedokážeme představit, a přestože je nebezpečná, nebojíme se jí. V New Yorku se nad nezastavitelnou masou elektronů v síti nikdo nepozastavuje až do chvíle, kdy ji neznámý pachatel použije jako zbraň.

Ve chvíli, kdy pachatel zasáhne proudem zastávku autobusu a zabije jednoho cestujícího, pouští se do vyšetřování vyšetřovatel “vv” Lincoln Rhyme. Ačkoliv je už léta ve výslužbě, upoután na elektrický invalidní vozík, jeho mysl zůstává otevřená všem případům, ke kterým dostane přístup. Jelikož se jeho vleklý případ Hodináře momentálně odehrává za hranicemi Spojených Států, upne svou pozornost právě na záhadný případ vražedného proudu. Společně se svou partnerkou Amélií a policistou Ronem Pulaskim ohledávají první místo činu.

Jak je z vyšetřování patrné, někdo se naboural do bezpečností interní sítě elektrárenské společnosti Algonquin Consolidated Power and Light, přesměroval rozváděný proud a zasáhl ulici a s ní i autobusovou zastávku. Přestože se pracovníci ACPL snažili katastrofě zabránit, pachatel byl mnohem chytřejší. Svůj důvtip ale dokazuje i Amélie, která odhalí stopu, kterou chtěl pachatel zničit a která by je mohla k němu dovést. Po dalším hrozivě vypadajícím výbuchu je však Amélie v pořádku a začíná boj s časem.

Velice brzy se celému týmu, do kterého se mimo jiné zapojí i Parker Kincaid (písmoznalec z románu Ďáblova slza), podaří najít stopu i možného pachatele. Tedy spíše vědí, kdo za útoky stojí, jen ho nemohou najít. První útok střídá další a s ním i výzvy k zastavení dodávky proudu. Požadavky jsou ale podle ředitelky a majitelky ACPL nesplnitelné a pachatel to ví. V druhé linii se objevuje další možná stopa - spojení s ekoteroristickou skupinou. Šéf newyorské pobočky Tucker McDaniel je totiž zastáncem hledání v oblacích, respektive v “oblačné zóně” - internetu, sociálních sítích apod. A jeho skupina odhalila jakési náznaky a opakující se výskyt slov Spravedlnost, Pro, Papír. Což by podle všeho mohla být krycí hesla a název skupiny. Otázkou ale je jakou spravedlnost vlastně hledají. Vnitřně se tak dostávají do konfliktu dva směry vyšetřování - moderní počítačové a “staromódní” práskači a informátoři. Stres z nového případu i z případu Hodinář se ale začínají projevovat na Lincolnově zdravotním stavu a ve chvíli, kdy jsou jeho schopnosti a úsudek životně důležité se dostaví selhání organismu. I to nakonec dotlačí Lincolna k vážnému rozhodnutí.

V deváté knize s tímto brilantním vyšetřovatelem dokázal autor nenásilně, ale účelně propojit další postavy z ostatních knih - Kathryn Dance, Parkera Kincaida a Hodináře. Překvapivý vývoj událostí a emočně vypjaté situace dodávají knize nečekaný rozměr. Přestože lze objevit jistý vzorec, který je typický pro další Deaverovy knihy, rozuzlení a vysvětlení je pro čtenáře plné překvapení. Velice silně je popsán psychický stav Rona Pulaského, který je svým mládím a houževnatostí hnán dopředu, ale sám sobě jen těžko odpouští chyby, kterých se dopustil a je odhodlán za ně platit. A nakonec - nečekaný posun v chování samotného Lincolna. Pro co se rozhodne, to si musíte přečíst sami.

Pro věrné čtenáře to nemusím připomínat, ale kdyby náhodou, 23.10.2013 vyjde 10. případ s názvem Pokoj smrti.

"Kolik ampérů je potřeba k vašemu usmrcení? Při sto miliampérech střídavého proudu vám začne fibrilovat srdce a vy zemřete. To je jedna desetina ampéru. Váš běžný vysoušeč vlasů to vytáhne na deset ampérů."
"Na deset?" zašeptala Sachsová.