Review: Rituál

Originální název - Ritual (Jack Caffery #3)
Autor - Mo Hayder
Počet stran - 360
Vydáno - 2009
Nakladatelství - Domino

Jack Caffery utíká před minulostí a hledá kotvu, která by ho připoutala k místu, kterému by mohl říkat domov. V Bristolu však naráží na hlasy z minulosti a ve světle probíhající ho případu si uvědomuje, že útěk nemusel být tak špatné rozhodnutí. Přes rozhodné přesvědčení nezačínat si nic s dalšími ženami, zjišťuje, že na Phoebe „Bleše“ Marleyové něco je. Něco co mu nedá spát. Podvědomě ale tuší, že to „něco“ má spojitost s případem.

Po letech strávených u londýnské policie se Jack Caffery vydává do méně frekventované oblasti Bristolu. S nadějí, že by se zde mohl odrazit ode dna a začít znovu. Příznačně se na dne zátoky najde ruka. Osamocená ruka, která plavala v místech, kde by podle velitelky potápěčů neměla co dělat. A co víc. Jak při téměř nulové viditelnosti mohl její polohu vidět obyčejný kolemjdoucí? Kolem případu se objevuje více otazníků, než by se Jackovi líbilo. Co myslela Blecha tím, že restaurace, pod kterou se ruka našla, patří Afričanovi?

Zatím co Jack hledá odpovědi, které by ho dovedly k oběti, Blecha se potácí na hranici psychického zhroucení. Stále se nevyrovnala se smrtí rodičů, a když objeví v otcově pracovně lysohlávky, je rozhodnuta je vyzkoušet. S přímluvou otcova dávného přítele nakonec pod dohledem zkusí něco jiného – drogu, která jí má umožnit mluvit s mrtvými. Jaký dopad to bude mít na její psychiku, to si nechce ani sama připustit. S pocitem, že opět mluvila s matkou, se pouští do pátrání v oficiálním případu. Obětí je podle všeho feťák, takže by jí mohl pomoci jeden přítel. Nakonec měli vraha všichni přímo pod nosem od začátku případu.

Mo Hayder  tentokrát zabrousila do záhad a tajemství, které s sebou nese rozličné vyznání a mentalita. Rituály, které se běžně praktikují v Africe, nemusí být až tak neškodné ve značně konzervativní Anglii. Opět se nevyhýbá prostředí prostitutek, feťáků a spodiny společnosti. Dokonale plasticky vykresluje kontrast mezi spořádanou společností, běžnými občany a přistěhovalci, kteří si z vlasti přivezli pověry, které je i na novém kontinentu děsí k smrti.

Poprvé se v knize setkáváme s postavou Chodícího muže, který se pak objevuje v dalších románech. Tato na první pohled bezvýznamná postavička však dokáže hýbat s dějem velice nenápadným, zato důrazným způsobem. Jeho vztah s Cafferym je zvláštní a přitom snadno rozumově pochopitelný. Významnou postavou je i Phoebe, která během základního děje prožívá vlastní linii osobního případu. Nenápadnými náznaky autorka otevírá dveře do následujících románů. Jsou to drobnosti, které čtenář zaregistruje, ale není schopen jim dát větší váhu, protože dále se jimi nezabývá a nechává je pootevřené.

Caffery si však na autě všiml několika věcí, které ho znepokojovaly více. Například drobný kus látky trčící ze zaklapnutého kufru, jako by ji Blecha nedopatřením přivřela, nebo cestovní brašna na zadním sedadle. Tohle už náhoda být nemohla.