pondělí 21. října 2013

Podzimní napětí s Dominem #12 - Lisa Jackson - rozhovor

Lisa Jackson, jak už jste si stačili asi všimnout, je velice plodná autorka. V následujícím rozhovoru se podíváme na to, co ráda četla jako malá holka, jak to vypadá, když píše knihu a s čím bojuje. Rozhovor je přeložen z Blog Critics.

Liso, kdy jste se rozhodla, že se chcete stát spisovatelkou? Máte ještě jinou práci kromě psaní?
 ~ Věřte mi, že psaní je moje práce na plný úvazek a je to tak už 26 let. Začala jsem, když mi moje sestra přečetla článek v Time Magazie v roce 1981 o mladých matkách, které si vydělávají psaním romancí. V článku psali, že po poslední láhvi a poslední vyprané plence (ano, i my jsme to tak udělaly) matky znovu vytáhnou psací stroj (bylo to na počátku osmdesátých let) a vytvoří romantický příběhy a za ten nejlepší dostanou zaplaceno. Poukazovala jsem na to, že jsme nikdy nečetly romantické knihy, byly jsme fanoušky tajemství. Ale moje sestra Nancy Bush na tom trvala, je velice tvrdohlavá, a další den po práci jsme se do toho pustily. Nebyl to zrovna můj záměr, vrhnout se na psaní profesionálně, ale se dvěma dětmi do dvou let, to tak nějak šlo. Pomyslela jsem si: „Hele, možná měla Nan pravdu.“

V tu chvíli jsem začala psát. A když si Nancy přišla vyzvednout dceru, dala jsem jí přečíst prvních sedm stran Stormy Surrender, který byl nakonec odmítnut, ale staly jsme se s Nancy na psaní závislé. Začaly jsme psát jednotlivé příběhy a prodávaly je. O dvacet sedm let později píšeme obě dvě.

Byla jste jako dítě vášnivý čtenář? Jaké knihy jste měla ráda?
 ~ Jo, četla jsem všechno, co se mi dostalo do ruky. Hlavně záhady nebo horory. Milovala jsem všechny ty knihy od Black Stallion a četla jsem tajemné příběhy Nancy Drew. Teď mám pořád ráda skvělé záhady, trochu hororu nebo cokoliv mě upoutá.

Jak byste popsala tvůrčí proces při psaní knih? Je to plynulé psaní nebo si píšete osnovy?
 ~ Vždycky si napíšu osnovu pro knihu. Je velice podrobná a obvykle má padesát až šedesát stran. Je to moje mapa a pomáhá mi to pak snadněji psát.

Od chvíle, kdy dostanete nápad na příběh do momentu publikování, jak dlouho to trvá?
 ~ Oh, tak to je trochu oříšek. Trvá mi tak dva měsíce, než přijdu s podrobným plánem, jak a o čem budu psát. Podle toho, co ještě dělám, tři až čtyři měsíce, než knihu napíšu v plném rozsahu. Píšu celý rok a napíšu tak dvě nebo i tři knihy ročně.

Jste disciplinovaná spisovatelka?
 ~ Rozhodně ne. Bohužel nejlépe se mi píše pod tlakem termínu. Pak jsem velice soustředěná. Ale ne, píšu hlavně pod vlastním tlakem, ne-zas-tolik- stránek-za-den.

Technicky vzato, s čím nejvíce bojujete při psaní? Jak se s tím vypořádáváte?
 ~ Technicky vzato? Když mi nefunguje internet nebo počítač. Ale jsem velice vynalézavá – zavolám své syny nebo správce sítě.

A nakonec. Jakou nejlepší radu ohledně psaní jste dostala?
 ~ KISS – Keep It Simple Stupid (Udrž to jednoduché) nebo „Je to jako jíst slona. Jen jedno kousnutí naráz.“

Žádné komentáře:

Okomentovat

Hlavně slušně :)