neděle 13. října 2013

Podzimní napětí s Dominem #6 - Mo Hayder - rozhovor


Rozhovor s autorkou Mo Hayder vám přináším v překladu z blogu Raven Crime Reads, kde se v rámci blog tour rozpovídala o nové knize, o psaní a nakonec i o pár zajímavostech.

Mo, řekněte nám něco o nové knize, a jak jste přišla na tak originální námět, jaký jste použila v Poppet?
 ~ Dívala jsem se na Slingblade napsaný Billy Bob Thortonem a první scény – v psychiatrické léčebně pro násilníky – mne dostaly. Zejména způsob, jakým si někteří pacienti vychutnávali opakované prožívání svých zločinů. Načrtla jsem si pár skic postav, jen jako takový pokus, abych zjistila, jestli nápad stojí na uvěřitelných základech a najednou jsem si uvědomila, že duševně nemocná postava v knize může věřit všemožným mimořádným věcem (postava Monster Mother například), a je jen na čtenáři, aby se rozhodl, který příběh je produkce psychózy a který je založen na skutečnosti.

Co bylo inspirací pro tyto neblahé postavičky v knize?
 ~ Měla jsem panenku jmenující se Rachel a omylem jsem jí roztavila vedle elektrického ohně. Stejně jsem si ale myslela, že je mnohem roztomilejší než předtím. Ale myšlenka vzešla pravděpodobně z toho, že jsem trávila spoustu času mezi turistickými voodoo obchůdky v New Orleans.

Vztah mezi Jackem a Blechou je centrem každého vyšetřování. Jak moc si ráda pohráváte se čtenářem z hlediska jejich míjení se a můžete nám říci nějaké střípky toho, jak to mezi nimi bude vypadat?
 ~ Oh, Nerada bych prozradila mnoho. Ale v další knize ze série, Wolf (2014), se věci mezi nimi pohnou kupředu. Nemohu říci více než tohle – promiň!

Chtěla jste být vždycky spisovatelkou? Jakou nejlepší radu byste dala začínajícím autorům?
 ~ Určitě jsem nechtěla být spisovatelkou – to vůbec ne. Jako dítě jsem toho četla spoustu (má matka byla učitelka angličtiny), ale stát se autorkou, to tak nějak vybublalo odnikud před čtyřicítkou. Nicméně při zpětném pohledu vidím, že jsem asi byla vždycky předurčená pro tuto práci (trochu snílek, trochu samotář a zoufale jsem potřebovala mít nad vším kontrolu).

 ~ Moje nejlepší rada pro rodící se autory: Pokud si myslíte, že to bude zábava a snadné věnovat se psaní na plný úvazek, tak to si děláte srandu sami ze sebe. Nemáte tušení, jak těžká to je práce. Většina lidí to vzdá, když zjistí, jak tvrdá práce to je.

Jaké knihy nebo autoři vás ovlivnili nebo kteří měli zásadní vliv na váš rozvoj jako spisovatelky. Které knihy nebo žánr si vybíráte pro vlastní potěšení a zábavu jako čtenář?
 ~ Ztratila jsem přehled o všech nádherných knihách, které mě inspirovaly. Mohu upřímně říci, že neexistuje žádná kniha, která by nestála za přečtení. Dokonce i ty hrozné a vadné knihy něco naučí (i když jen jak to nedělat).


A trocha zábavy ...



Vaše oblíbená fiktivní postava vraha?
 ~ Opravdu jsem si užila poslední řasu Ch4 série Utopia. Vraha Arby hrál Neil Maskell a je naprosto úžasný.

Kdybych nebyl spisovatelkou, chtěla bych být jako …
 ~ Ranulph Fiennes

Kde ráda čtete?
 ~ V posteli – Moje postel je řídící středisko, všechno se děje tady.

Cesta kolem světa nebo na výlet na Měsíc?
 ~ Měsíc. Byla jsem po celém světě a mohje rodina byla zapojena do misí Apollo, takže jsem vyrostla fascinovaná měsícem.

Kočka nebo pes?
 ~ Kočka. Někteří lidí říkají, ýe jsou nevěrné, ale já je považuji za „citově flexibilní“.

A poslední zajímavost nakonec. Podle knihy Pečovatel se začal točit film. Natáčení začalo v Atwerpách v Belgii a měl by se na plátnech objevit na jaře příštího roku. Na scénáři pracoval Carl Joos, režíruje ho Hans Herbots (Falling, The Divine Monster a The Spiral).


Hans řekl: "Pečovatel musí být přesvědčivý film, který se dostane pod kůži. Geert Van Rampelberg je jedním z nejvšetranějších herců posledních let. Jeho předvedení Nicka Cafmeyera (originálně Jack Caffery) musí být komplexní. Pokud je vězeň v neviditelné kleci, je klíč ke kleci spálen v jeho minulosti nebo ukrytý v jeho osobnosti? S Pečovatelm chci, aby to byl temný, zajímavý, vizuálně působivý a zapamatovatelný film." (mohayder.net)

4 komentáře:

  1. Ranulph Fiennes a citově flexibilní to je dobrý! :) Musím si také od ní něco přečíst!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doporučuju začít od začátku :) Já to četla na přeskáčku, tak jsem byla trochu zmatená ;)

      Vymazat
    2. To já se většinou snažím od začátku líbí se mi totiž vždycky ty různé narážky na minulost :)

      Vymazat
    3. Tady jich je opravdu hodně :) Doufám, že se ti to bude líbit a nebudeš znechucená. Opravdu je to pro silné žaludky.

      Vymazat

Hlavně slušně :)