úterý 8. dubna 2014

Rozhovor: J.T. Brannan



Když jsem přemýšlela, s kým dalším bych mohla udělat rozhovor, vůbec mě nenapadlo, že to bude autor knihy, ke které jsem přistupovala značně skepticky. Jenže pak jsem se začetla a nemohla přestat, a když jsem dočetla, nemohla jsem příběh dostat z hlavy. Říkala jsem si, že by bylo skvělé autora knihy PŮVOD představit širší veřejnosti, protože je perfektně napsaná. Jenže chtít a udělat jsou dvě různé věci. Naštěstí bylo spojení s J.T. Brannanem snadnější než jsem si myslela. Takže tady máte rozhovor o tom, díky komu se odhodlal ukázat svou práci, co napsal, kdo ho ovlivnil a jaký má názor na sociální sítě. V angličtině najdete rozhovor zde.

J.T., jsem velice ráda, že jste byl ochotný udělat tento rozhovor. Na začátek by bylo skvělé vás čtenářům představit. Kdy jste začal s psaním? Měl jste nějaký osudový moment, kdy jste si řekl “Chci psát”? 

Psal jsem pro potěšení od doby co si vzpomínám, určitě to bylo když mi bylo něco kolem šesti let. Vždycky jsem doufal, že jednoho dne se psaním budu moci živit, ale až když jsem se oženil moje žena mě povzbudila poslat napsaný román (první polovinu z STOP AT NOTHING) literárnímu agentovi abych viděl co si o mých šancích myslí profesionál. Naštěstí se mu to líbilo a přijal mne jako klienta. To bylo poprvé, kdy jsem si pomyslel, že bych to mohl dělat jako profesi.


 Děj PŮVODU je podle mého pořádně záhadný a konspirační. Odkud se vzal ten nápad? Mám na mysli, bylo to perfektně smícháno - mimozemské věci a historická fakta, záhady, apod.

Můj první román, STOP AT NOTHING, nevydalo nakladatelství (až později jsem ho vypustil na Amazonu jako e-book), takže jsme si s mým agentem sedli a probírali nové projekty. Požádal mě, abych přišel s “high-concept” thrillerem, možná i s něčím, kde se mísí žánry.Vzpomněl jsem si na diskusi, kterou jsem měl několik měsíců předtím s mojí ženou, o genetické modifikaci a jak by mohla být budoucí společnost těmito pokroky ovlivněna. Napsal jsem si obrys příběhu, ale bylo to čisté sci-fi a já jsem spíše spisovatel thrillerů, dál jsem nad tím nepřemýšlel. Ale po rozhovoru s agentem jsem začal přemýšlet nad tím, že by něco z toho konceptu mohlo být použito jako back-drop do současného akčního thrilleru. Pak jsem začal dělat výzkum, hledal jsem různé předměty, a začal jsem spřádat všechno dohromady do jedinečné konspirační teorie, která (poněkud ambiciózně!) se pokouší vysvětlit historii samotného lidstva z jiné, vzrušující perspektivy.

Tak, napsal jste další tři knihy - EXTINCION, STOP AT NOTHING a DESTRUCTIVE THOUGHTS. Můžete nám říct, jaký je jejich hlavní děj?

V EXTINCION (VYHYNUTÍ) se svět obrátí vzhůru nohama - psi napadají své majitele, hejna ptáků shazují dopravní letadla a přírodní katastrofy hrozí úplným zničením. Když se pohne náboženská socha, otevírá svou náruč k Nebi a mnoho lidí to považuje za znamení blížícího se konce světa. Investgativní reportérka Alyssa Durham nicméně obdrží informace, že všechno není tak, jak se na první pohled zdá; starý přítel jí volá, aby jí řekl, že tyhle události nejsou přirozené, ale když se setkají je přímo před ní zavražděn. Tímto činem je hozena doprostřed závodu s časem, když se snaží zjistit, co se děje a jak zachránit celou lidskou rasu před vyhynutím.

STOP AT NOTHING (NEZASTAVÍ SE PŘED NIČÍM) je spíše vojensko-špionážní akční thriller. Mark Cole,  bývalý člen US Navy SEAL, nyní vykonává “popiratelné” operace pro americkou vládu. Ale když úspěšně dokončí svou poslední práci - zavraždění jednoho z náměstků ředitelů CIA - zjistí, že jeho vlastní lidé teď chtějí , aby zemřel on a s ním zmizely všechny stopy. Cole odhalí jejich plán, který by mohl způsobit návrat studené války. Ale i jeho žena a děti jsou ve smrtelném nebezpečí. Přesto se musí pokusit zachránit rodinu i svět dřív, než bude pozdě.

DESTRUCTIVE THOUGHTS (NIČIVÉ MYŠLENKY) je krátký příběh odehrávající se v blízké budoucnosti, kde je každá naše myšlenka zachycena a analyzována. “Neoprávněné” myšlenky jsou přenášeny na velkých obrazovkách rozmístěných po amerických městech a občané jsou trestáni masovou spravedlností (davem).Když je Ben Carver obviněn z takových myšlenek - myšlenek, o nichž přísahá, že je nikdy neměl - zjišťuje, že je sledován dvěma vládními agenty a svými spoluobčany. Bude schopen prokázat svou nevinu, nebo zvítězí systém?

Máte nějaký rituál před nebo během psaní?

Můj jediný opravdový rituál je výzkum a plánování. Než cokoliv napíšu, strávím asi tři měsíce výzkumem a plánováním děje. Myslím, že je to opravdu důležité. Thrillery by měli být pečlivě vykresleny, aby to dávalo smysl, aby bylo možné vrstvit maličkosti, aby čtenář mohl věci přijít na kloub. Mám rád zakončení, které je překvapující, ale tak aby se čtenář ke knize vrátil a objevil tam pohřbené stopy. Naplánování takovým způsobem mi pak zjednodušuje proces psaní, vím přesně co mám napsat a kdy.Je to mnohem jednodušší než jen sedět před počítačem a čekat, co se stane. Alespoň pro mě.

Jako autor thrillerů, jaké knihy si nejvíce užíváte?

Určitě nejvíce thrillery a silně jsem byl ovlivněn autory jako je Tom, Clancy, David Morrell, Eric Van Lustbader, Robert Ludlum, Alistair MacLean, Jack Higgins, Thomase Harrise a Clive Custler, abychom jmenovali jen několik. Jedná se o  “starou školu”, autory, které jsem miloval když jsem vyrůstal. A pořád mám rád čtení knih z tohoto žánru, a to zejména Barry Eisler, Vince Flynn, Brad Thor, Dan Brown a Ted Bell. Také mám rád detektivní thrillery a trávím spoustu času čtením beletrie, zejména sportovních a zdravotnických titulů. Také mám tendenci číst spoustu knih o tématech o kterých zrovna píši, nebo plánuji psát v budoucnu.

Jakou knihu jste právě čtete ?

ASSASSIN od Teda Bella a HIGH PERFORMANCE SPORTS CONDITIONING, kterou editoval Bill Foran.

Máte vlastní webovou stránku, facebook i účet na Twitteru. Takže se přátelíte s těmito sociálními sítěmi? Myslíte, že je možné pro spisovatele fungovat bez nich? Jste v kontaktu se svými fanoušky?

Myslím, že sociální média jsou neocenitelná a opravdu nápomocná spojit autory s jejich fanoušky. V minulosti to muselo být těžké pro fanoušky kontaktovat spisovatele, pravděpodobně museli napsat do nakladatelství nebo agentovi a museli doufat, že se jejich dopis předají, ale teď stačí jedno kliknutí, což je opravdu pěkné a přispívá to k lepšímu vztahu. Miluji být kontaktován fanoušky, protože je to skvělý způsob jak zjistit, co se lidem líbí a co nelíbí a beru to v úvahu, když píši. To neznamená, že je nemožné bez nich žít, nicméně - dobré knihy se budou i stále prodávat ať už s nebo bez facebooku a twitteru. Ale je lepší je mít!

Velice vám děkuji za rozhovor. A nakonec, co byste vzkázal českým a slovenským čtenářům, nebo vlastně všem čtenářům?

Rád bych vyjádřil svůj dík všem, kdo četli PŮVOD, a opravdu doufám, že se vám líbil. Vím, že je to trochu jiné, ale myslím, že pokud budete mít otevřenou mysl, bude to vzrušující. Doufám, že mé další knihy budou rovněž přeloženy a budu schopný vytvořit si silný a trvalý vztah se svými fanoušky i tady.


Děkuji Kristie za představení mě čtenářům, bylo mi potěšením dělat tento rozhovor!

A mě bylo velkou ctí moci ho pro Vás připravit s tímto výborným autorem. :o)

Další informace najdete na Twitteru nebo oficiálních stránkách.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Hlavně slušně :)