pátek 17. října 2014

RC Review: Pekáč buchet

Autor -  Kateřina Petrusová
Počet stran - 160
Nakladatelství - Fragment

Není pekáč buchet jako pekáč buchet. A taky není kopřiva jako Kopřiva. Dva naprosto odlišní lidé, Klára a Matouš, se nečekaně zamilují, a i když to na první pohled může vypadat jako jednoduchá, možná tak trochu postpubertální romance, je to něco mnohem víc. Klára i Matouš se vzájemně učí, co to je skutečný vztah a že udělat ústupek nemusí být začátek konce. Nečekaný zásah osudu jim dává šanci zjistit, jak moc o tenhle vztah stojí.

Ano, Klára miluje jídlo a miluje ho tak moc, že mnohdy nedokáže myslet na nic jiného. A její práce redaktorky ženského časopisu ji v tom podporuje. Má totiž na starosti rubriku právě o jídle. Je to sice komunikativní ženská, ale dokáže se bavit především a převážně o jídle. Když ji její šéfová Anna vyšle udělat rozhovor za její kolegyni a kamarádku Míšu, je Klára zoufalá. Co si tak počne s klukem, který dobrovolně leze po zmrzlé vodě na čas? Podle videa je to fešák, ale co bude dolovat z takového kuřete? Matouš oproti Kláře miluje adrenalin, jakýkoliv sport a pohyb celkově. Když se setkává s Klárou, je z toho sice trochu rozpačitý, ale ví, že na té holce něco je.

Po počátečních problémech, kdy Klára Matouše – tedy Kopřivu –, z duše nesnáší, se ti dva dávají dohromady a oba se snaží alespoň částečně vnořit do světa toho druhého. Kopřiva je od začátku optimista, částečně v tom hraje roli i jeho mládí, a i když jsou s Klárou oba hodně časově vytížení, snaží si najít na sebe čas. A ve výsledku Kláře ani nevadí, že je Kopřiva mladší. I když samozřejmě žárlí na neskrývaný obdiv fanynek. A jako odpůrkyně čehokoliv adrenalinového se o Kopřivu bojí. Občas si připadá jako hysterka, ale co kdyby se mu něco stalo? Někdy ale největší nebezpečí hrozí tam, kde to čekáte nejmíň.

Kniha Pekáč buchet je značně unikátní. Stačí nalistovat jakoukoliv kapitolu a přivítá vás recept, který nějakým způsobem souvisí s daným dějem. Ať už je to recept na buchty, kotlety nebo Bloody Mary. A že budete mít u čtení na jídlo chuť, to je jasné. Osobně jsem přemýšlela, jestli se rovnou na nějaký pokrm nevrhnu. Na tento víkend zvítězila právě Bloody Mary a asi zkusím nějaké maso. Na zmiňované Makadamové koláčky, které souvisí s dějem opravdu hodně, si zatím netroufám, ale …

Na první pohled by Pekáč buchet mohl vypadat jako obyčejný český román, ale je to trochu jinak. Obyčejný určitě není. Nechybí tu autorčin typický humor, milostný trojúhelník, zvraty. Prostě všechno, co má kvalitní kniha mít. Když jsem o knize a ději uvažovala, měla jsem dojem, že to bude hlavně vtipné, to taky je, ale hodně mě překvapilo, že Katka Petrusová přišla i s tématem, který silně ovlivní vztah Kopřivy a Kláry. Kdyby vám nestačila Klára s Kopřivou, v záloze je ještě Klářina kamarádka Míša a Matoušův známý Miloň. Ono samo o sobě jméno Miloň je vtipné.

Dost těžko se nějakým způsobem shrnuje, jaká kniha vlastně je, protože ve mně ještě doznívají pocity, které jsem při čtení měla. Za sebe dávám sto procent, protože mi je Katčin humor strašně blízký a její knihy nikdy nejsou prostoduché tlachání. U jejích knih se člověk směje a směje se hodně nahlas. Já se smála hodně, vlastně téměř celou knihu jsem se smála, usmívala, nebo pitomě culila. Opravdu jsem se přistihla, jak culím a vypadám u toho jako idiot. Jenže to u Katčiných knih ani jinak nejde. No a taky si pak představujete svého Kopřivu s pekáčem buchet.

Jestli někdy někdo bude chtít natočit romantickou komedii, (nebo komediální romanci) Pekáč buchet je k tomu naprosto geniální. No řekněte, kterou ženskou by nebavilo se koukat na namakanýho borce se skvělým smyslem pro humor. A ano, jako Kláru bych si dokázala představit herečku Kristýnu Kociánovou. Dobře, kdybych si mohla zahrát Kláru já, bylo by to lepší, ale k ní já mám prostě daleko.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fragment.