RC Review: Tváří v tvář

Originální název - Face Off
Autor -  David Baldacci
Překlad - Dalibor Míček
Počet stran - 440
Nakladatelství - Domino

Potkali se, zkřížili své cesty a ve výsledku se jim podařilo dosáhnout spravedlnosti. Tak by se dala charakterizovat kniha Tváří v tvář, kterou sestavil David Baldacci. Všechny povídky tvoří společný prvek – spolupráce, více či méně plánovaná, fiktivních postav z různých románů a především od různých autorů. Lincoln Rhyme a Amélie Sachsová se setkávají s Lily Rothenburgovou a Lucasem Davenportem. Harry Bosh nečekaně potkává Patricka Kenzieho. Jack Reacher narazí na Nicka Hellera. A Malachai Samuels se střetává s D. D. Warrenovou.

Kniha Tváří v tvář je tvořena jedenácti různě dlouhými povídkami, kdy hlavním tématem je zločin, na jehož řešení se podílejí minimálně dvě hlavní postavy. Své síly spojili autoři zvučných jmen. Za všechny budu jmenovat jen pár – Michael Connelly, Ian Rankin, Douglas Preston, M. J. Rose, Lisa Gardner, Jeffery Deaver, Raymond Khoury nebo Steve Berry a James Rollins. Ne vždy bylo snadné vytvořit prostředí pro dvě odlišné postavy. Každá je charakterizována i svým typickým prostředím a tak její vytržení by mohlo znamenat konec „reálnosti“. Přesto jsou všechny příběhy brilantně napsané a nehraje roli, zda k sobě postavy pasují věkem, prostředím nebo vyšetřovacími metodami. Naopak jejich rozdílnost dodává každému příběhu šťávu.
Mnohé spisovatele znám a tudíž znám i jejich nejznámější hrdiny. O to víc jsem byla zvědavá, jak moc se jim povede zkřížit jejich cesty. A u těch ostatních jsem se zase těšila na to, že poznám trochu jiný styl, jiné postavy a jiné způsoby uvažování.

Už první povídka Červené oko (Red Eye) předčila má očekávání. Hlavními postavami jsou Connellyho Harry Bosh a Patrick Kenzie vytvořený Dennisem Lehanem. Tyto dvě postavy dělí opravdu velká vzdálenost. Bosh působí v Bostonu, Kenzie v Los Angeles a autoři nakonec velice hezky vyřeší, kdo za kým odcestuje. Oba se společně setkává u stejného podezřelého, každý ale z jiných důvodů. Ani jedna postava mi nebyla známá a byla jsem mile překvapena, jak mi oba chlapíci byli sympatiční a navzdory vypjaté situaci dokázali být vtipní.

John Rebus Iana Rankina se setkává s Royem Gracem Petera Jamese v povídce nazvané Právě v čas (In the Nick of Time). A čas tady hraje opravdu zásadní roli, ale nikdy není pozdě na průchod spravedlnosti. Obě postavy dělí nejen země působení, ale především věk. Autorská dvojice se s tímto problémem brilantně poprali a příběh by podle mého vydal na celou knihu. Opět to pro mě bylo nové setkání a opravdu jsem si to užila.

Přeprogramování (Gaslighted), tak se jmenuje třetí povídka, kde svůj spisovatelský um spojil R. L. Stine & Douglas Preston a Lincoln Child. Opravdu nečekaně se zde setkává agent Aloysius Pendergast a břichomluvcova loutka Slappy. Tahle povídka pro mne byla tak trochu záhadou, co se vlastně děje, co je a co není skutečné a ani konec mi moc nepomohl, nicméně je velice chytře napsaná a rozhodně nutí k zamyšlení. Jediný problém jsem měla se Slappym – můj odpor k takovým loutkám je, jak se zdá, patrný i když se o ní jen píše.

V další povídce Smějící se Buddha (The Laughing Buddha) se setkává Malachai Samuels od M. J. Rose s D. D. Warrenovou od Lisy Gardner. Tyto dvě postavy dělí nejen pole působnosti, ale hlavně úmysly v celém příběhu. Osobně jsem se nemohla zbavit dojmu, že jeden z nich není až tak moc kladným hrdinou. A ono to opravdu nebylo špatné, ba naopak příběh celým tímto nádechem gradoval k zajímavému a nečekanému konci.

V Jízdě na panterovi (Surfing the Panter) se setkali dvě právnické špičky – Paul Madriani vytvořený Stevem Martinim a Alexandra Cooperová Lindy Fairsteinové. Autoři vytvořili kriminální případ z právnického prostředí zasazený do hodně zajímavého kontextu s probíhajícím soudním procesem. Znovu to bylo mé první setkání s těmito postavami a troufám si říci, že ne poslední. Styl obou autorů mne opravdu zaujal.

Rýmování s obětí (Rhymes With Prey) už na první pohled odhaluje jednu z hlavních postav příběhu. Lincoln Rhyme Jefferyho Deavera se na půdě Dolního Manhattanu setkává s Lucasem Davenportem Johna Sandforda. Jejich vyšetřování je plné zajímavých okamžiků, střetů a nezaměnitelné forenzní preciznosti i neomalenosti vyšetřovatelů. Lucas Davenport byl pro mě novinkou a byla jsem překvapená, jak moc je to zajímavá postava. Společně se svou kolegyní Lily Rothenburgovou tvoří zajímavý tým a v kombinaci s Lincolnem a Amélií byli nepřekonatelní. Tuhle povídku, ač se nachází uprostřed knihy, jsem si nechala až na konec a ujistilo mě to v tom, že Deaver je a bude má jednička, nicméně John Sandford stojí také za pozornost.

Opravář Jack, kterého stvořil F. Paul Wilson se v povídce Pekelná noc (Infernal Night) vydává za Michaelem Quinnem Heather Graham. Jejich příběh byl hodně tajemný a plný démonů a Démonů. Náznaky, s jakými postavy pracovaly, vyburcovaly veškerou mou představivost. A i když si po přečtení dokážu představit, o co vlastně ve světě těchto postav jde, je jasné, že si stejně od Heather Graham a F. Paula Wilsona budu muset něco přečíst.

Raymond Khoury spojil síly s Lindwoodem Barclayem a uspořádali hodně rychlé a nečekané setkání agenta Seana Reillyho a Glena Garbera v povídce Zastávka na občerstvení (Pit Stop). Tenhle krátký příběh v sobě skrývá nejen celosvětovou hrozbu neznámým činitelem, ale je především protkaná vtipnými a úsměvnými momenty. Kupodivu celou kritickou situaci nevyřeší ani Sean ani Glen, ale někdo úplně jiný. Od obou autorů už jsem něco četla a hodně mě překvapilo, jak skvěle k sobě tyto postavy pasovaly.

Tichý lov (Silent Hunt) je povídka od Johna Lescroarta a T. Jeffersona Parkera. Společně vyslali své postavy Wyatta Hunta a Joea Trona na poklidný lov ryb, ze kterého se vyklube akční boj o přežití a záchranu celé vesnice. I tady autoři využili dávku humoru, která dvě odlišné postavy v prostředí, které ani pro jednu není vlastní, stmelí.

V předposlední povídce se setkali dva muži, kteří už tak trochu spolu co do činění měli. Steve Berry vyslal na misi Cottona Malona a James Rollins zase Graye Pierce v povídce Ďáblovy kosti (The Devil's Bones). Cotton Malone je můj oblíbec a tvorba Steva Berryho je mi blízká, tudíž jsem byla zvědavá, jaká bude hlavně postava Graye Pierce, protože James Rollins – to už je pojem. A musím se přiznat, ač jsem už k tomu měla možnost, nic jsem od něho nečetla. Po téhle povídce to ale budu muset hodně rychle napravit. Historicko-technické, nebo chcete-li technicko-historické téma je na několika málo stranách výborně zpracované.

Poslední povídku mají na svědomí Lee Child se svým Jackem Reacherem a Joseph Finder se svým Nickem Hellerem. V Hodnotné protislužbě (Good and Valuable Consideration) se ne tak legálně vypořádají s někým, kdo s nimi vlastně neměl nic společného. Bohužel si Jack i Nick chtěli užít jeden zápas baseballu a čirou náhodou se sešli ve společném baru. Necelých třicet stran je plných náznaků a patrných rozdílností obou postav. Na pozadí baseballového zápasu vezmou spravedlnost do svých rukou. Jejich setkání je krátké, zato hodně efektní.

Každá povídka je v něčem unikátní, ale hlavně ukazuje, kolik skvělých autorů thrillerů existuje a já věřím tomu, že pro mnohé to bude opět odrazový můstek k nalezení svého oblíbence. Sama mám pár jedinců, kterým jsem věrná, ale po dočtení Tváří v tvář (Face Off) jsem rozhodnuta rozšířit jejich řady. Jako první na řadě budou James Rollins, John Sandford a Michael Connelly. A to je jen začátek.

Před každou povídkou je stručný popis jednotlivých postav, jejich charakteristika a cesta zrodu celého příběhu. I díky tomu se čtenář nemusí strachovat, že by nepochopil, jaké pozadí se skrývá za hlavními hrdiny, nebo že by se ztrácel v prostředí. Každý případ je zpracován precizně a tak, aby co nejlépe přiblížil literární postavy ze sérií, které se staly velice úspěšnými po celém světě. Závěr knihy tvoří bibliografie autorů a není nic snazšího, než nalistovat právě tam a zjistit, které další knihy od nich stojí za přečtení.

Recenze je tentokrát opravdu dlouhá, tak doufám, že někdo ji dočetl až na konec. Snahou bylo, abych představila všech třiadvacet autorů, kteří se na vzniku této knihy podíleli. David Baldacci dal dohromady zvučná jména, ale především kvalitní směsici napínavých povídek a pro spoustu čtenářů bude tahle kniha tou, která jim otevře dveře k novým autorům, tak jako mě.

Za recenzní výtisk velice děkuji Nakladatelství DOMINO.