středa 26. září 2012

Review: Andělé a Démoni

Andělé a Démoni – Angels & Demos
Autor – Dan Brown
Počet stran - 565
Vydáno – 2006
Nakladatelství – Argo

Anotace

Spletitý příběh jedné noci a jednoho dne začíná nočním telefonátem, v němž se ředitel elitního švýcarského vědeckého ústavu CERN na symbologa obrátí s žádostí o pomoc při pátrání po vrazích jeho kolegy. Cejch, který má zohavená mrtvola vypálený na hrudi, Langdona přivádí na stopu dávného bratrstva iluminátů, kteří po desítkách let zdánlivé nečinnosti opět udeřili, aby přímo v srdci katolické církve, ve Vatikánu, definitivně a poněkud brutálně vyřešili odvěký spor vědy s náboženstvím. Langdon, a s ním i půvabná fyzička Vittorie, prožijí neuvěřitelných čtyřiadvacet hodin, během nichž v římských kostelích kdosi podle starodávného vzorce popravuje kardinály a kdesi v útrobách Vatikánu, očekávajícího volbu nového papeže, odtikává nejničivější časovaná bomba v dějinách lidstva.

Recenze

Všeobecně známý příběh Andělé a démoni se ve zkratce zabývá bratrstvem Iluminátů, kteří se zhmotnili z dávné doby, kdy se ukrývali před církví, a teď v současnosti, kdy víra a celé křesťanství skomírá se rozhodli dokončit cestu, kterou před čtyřmi sty lety započali. K řešení první smrti ve vědeckém ústavu CERN je přizván uznávaný symbolog a profesor z Harvardu - Robert Langdon. A proti jeho vůli se ocitá v kolotoči  událostí, které jsou nejen nebezpečné, ale především otřásli jeho smýšlením o historickém bratrstvu. Spolu s dcerou zavražděného kněze a vědce, Vittorií odlétá z CERNu do Vatikánu, aby se pokusili najít antihmotu, která může zničit celý tento stát.

Kniha Andělé a démoni zajistila autorovi nejen popularitu, ale rozvířil debaty o křesťanství, o víře jako takové a ač se to některým nelíbí, poukázal na mnohé zastaralé tradice, které toto náboženství s sebou nese. Přesto se kniha nezaměřuje jen a pouze na volbu papeže, ale také na celou krásnou historii Vatikánu a její architekturu.

Pro mne byla kniha především příběhem odhodlání, souboje vědy a víry a toho, co vlastně víra i věda dokáží. Langdon zastupuje tu pragmatickou část, která se sice dívá do historie a obdivuje její krásu a snaží se vyhnout jejím chybám, ale zároveň je přístupný moderním vymoženostem. Když se dozvídá o Iluminátech jedno jeho já popírá všechna fakta, která mu jsou nabídnuta, naopak ten tichý hlásek mu říká, že by měl uvěřit, že to přeci není jen tak, aby se objevil ambigram, který staletí ležel ukrytý kdesi. V kontrastu s Vittorií, živočišnou bytostí, která je odhodlána za každou cenu najít antihmotu i vraha svého otce, působí Robert Langdon trochu komicky. Nicméně tím mi byl mnohem sympatičtější. 

Výklad historie, které se v této knize nevyhnete, je úžasně plynulý a posunuje děj přesně tam, kde ho chce autor mít. Musím hlavně říci, že u obrazového vydaní je čtení mnohem jednodušší, když si mnohé památky můžete prohlédnout. Samozřejmě člověk přijde o přirozenou představivost, ale zde jsou důležité detaily a obrázky jsou pouze tam, kde k něčemu jsou.

Přestože byla kniha zfilmována a já jsem viděla prvně film, neměla jsem s čtením žádný problém. Moje vizuální představivost byla o něco jiná než ve filmu a to především proto, že jsem měla možnost začít s "čistým listem". Tím mám na mysli, že kniha vlastně začíná trochu jinak než film, a tak jsem si mohla udělat svou vlastní představu prostředí CERNu, Maxe Kohlera a dalších lidí. A i když jsem si film zamilovala, kniha je mnohokráte lepší. Myslím, že jako prvotina s Robertem Langdonem je opravdu hodně povedená a je vidět, že si na ní dal autor hodně záležet.

Prakticky nemám knize co vytknout, protože jsem jí byla naprosto uchvácena. Na to, jak je to objemná kniha nejen do počtu stránek, ale i všech dějových linek, se čte neuvěřitelně lehce. Opravdu jsem měla problém ji s klidným srdcem odložit a jít spát. Jsou knihy u kterých to jde, jsou takové, u kterých to prostě nejde a musíte číst dál a to je přesně případ téhle knížky. Tři dny a měla jsem přečteno.

Kde Santiho hrob pozemský se skví,
tam ďábla nora je a démon v ní.
Po prvcích bájných křížem projdi Řím,
a andělé nechť průvodcem jsou tvým.



Vittorie báseň přečetla dvakrát a pak zmlkla, jako kdyby nechávala dávné verše rezonovat samy o sobě.

9 komentářů:

  1. Andělé a démoni jsou moc fajn. Má druhá nejoblíbenější Brownova knížka (ta první je Digitální pevnost. I když... vlastně je to názor pět let starý, takže bych se na to dneska možná dívala jinak... a nečetla jsem ještě Ztracený symbol, což musím brzy napravit).

    A asi žiju někde v jeskyni, ale nějak jsem ani netušila, že i tato knížka byla zfilmovaná. Ale po tom, co jsem viděla asi půl hodiny Šifry a vůbec mě ten film nějak nechytl (knížka se mi líbila), tak se asi ani do koukání nijak nutit nebudu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já osobně bych před Anděly dala ještě tebou zmiňovaný Ztracený symbol. Ta kniha byla opravdu skvělá. Digitální pevnost se mi taky líbila, ale byla pro mne až moc předvídatelná. Přesto jeho styl se mi opravdu hodně líbí.

      CO se týče filmů, líbily se mi oba dva. Ale Andělé a démoni mnohem víc. Hodně asi dělalo prostředí Říma a samotného Vatikánu. A taky hudba. Tu jsem si ke čtení i pouštěla :)

      Vymazat
  2. Od Browna jsem četla kromě Digitální pevnosti všechno, vždycky jsem to přeslouskala za dva, maximálně tři dny a když se nad tím zamyslím, vlastně si nedokážu vybavit nějaké konkrétní detaily... Občas, když knížku přečtu hodně rychle, za týden netuším, o čem byla. :( Asi to budu muset zkustit znova :D

    OdpovědětVymazat
  3. Andělé a démony znám hlavně jako film, od Browna jsem nečetla zatím nic (jo, stydím se za to), ale doma mi na poličce leží Anatomie lži, ke které se ne a ne dostat.

    Miluju Itálii a Řím, takže film znám celkem zpaměti a knížka podle tvé recenze vypadá velmi dobře, takže až se dostanu přes Anatomii lži, tak na to asi vletím :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jedna z mojich obľúbených kníh. Je úžasné ako dokázal Brown popísať ani nie jeden celý deň na skoro 500 stranách. A tie zvraty v deji! Proste super.

    OdpovědětVymazat
  5. tuto knížku zbožňuji.. patří k mým nejoblíbenějším.. jinak Šifra mistra Leonarda i Ztacený symbol jsou také úžasné knihy, ale tento díl se mi asi líbil víc.. a film je také úžasný.. :))

    OdpovědětVymazat
  6. Taky mám tenhle díl mnohem radši než Šifru :)

    OdpovědětVymazat
  7. Čítala som to už dávno ale doteraz si pamätám, že sa mi to veľmi páčilo... Možno keby som si to prečítala teraz, mala by som k tomu väčší odstup, lebo predsa len keď má človek 12-13 rokov a ide čítať BESTSELLER pre dospelých, je trochu viac ovplyvniteľný. Niektoré momenty boli fakt nechutné, niektoré zaujímavé, ale ako si na to teraz tak spomínam, mnohé z toho mi prišlo prehnané a nadnesené. Hold... asi je čas prečítať si to znovu a posúdiť.

    OdpovědětVymazat

Hlavně slušně :)