Review: Mělké hroby

Originální název - The Shallow Graves (John Pellam #1)
Autor - Jeffery Deaver
Počet stran - 296
Vydáno - 2002, 2011
Nakladatelství - Domino

Sbohem. Proč má někdo zájem odstranit z města filmové tipaře, zhatit šance na natáčení filmu, které by městu bezpochyby přineslo značnou publicitu? John Pellam jako bývalý filmový kaskadér je rozhodnut vypátrat, co se v Cleary děje. Za každou cenu chce zjistit pravdu a pomstít naplánovanou smrt přítele. Ať se snaží sebevíc, obyvatelé mu hází klacky pod nohy.

John s Martym přijíždějí do Cleary za účelem najít exteriéry pro natáčení nového filmu Spánek v mělkém hrobě. Rutinní tipařina se pro Johna stane osobní záležitostí ve chvíli, kdy je sám sražen autem a jeho přítel Marty je zabit při výbuchu auta. Podle místního šerifa Marty prodával crack, a když si zapálil, nějakým způsobem se vzňalo auto a vybuchlo. Tomu ale Pellam nevěří a má za to, že smrt Martyho má co dočinění s výhružkami, které se objevovali na jejich karavanu. Po jeho smrti nepovolí městská rada natáčení filmu v Cleary a producent začíná mít pocit, že tenhle film nosí smůlu. Není to poprvé, co člen štábu při přípravě Spánku v mělkém hrobě zemřel.

Pellam se spřátelí s Meg, ženou která ho neopatrností na silnici srazila a s její pomocí začíná pátrat po tom, co se děje. I když z počátku Meg nevěří, že by za smrtí Martyho mohl stát někdo jiný, postupem času začíná mít i ona pocit, že se v Cleary děje něco divného. A pak zasáhne hrůza i její rodinu. Drogy, které měl Marty prodávat, se dostanou i mezi mládež. V Cleary to není poprvé, co někdo zemřel na předávkování drogami. A mrtvých začíná přibývat. Na přetřes přichází i tajemství, které Meg skrývá před ostatními. John se dostává na stopu, jak to bylo s Martym, ale někdo je stále o krok před ním.

John Pellam je záhadná postava, o které dlouho čtenář musí přemýšlet, aby byl schopen pochopit jeho rozporuplnou osobnost. Značnou část příběhu je jeho minulost v mlze, tudíž i zjištění, kdo je a proč se chová tak, jak se chová, je složitější. John není žádný svatoušek, nebojí se dát ránu ani ji schytat, stýká se se spoustou žen. Přes to všechno je to dobrý chlap.

Jeffery Deaver je známý svým stylem psaní, kdy nechává čtenáře dlouho tápat a i když mu předestře viníka přímo pod nos, jako by to nebylo vidět. Nenápadné věty, které při zpětném pohledu říkají vše, v původním kontextu jsou pouhými střípky, slovy, která nemají většího významu. Postavy v této knize jsou propracovány do nejmenšího detailu, jejich charakteristika je výjimečným způsobem opravdová. Každý z nich má své kladné i záporné vlastnosti, takže značnou dobu čtenář váhá, jestli je toho ten či onen opravdu schopen. Naopak u některých by si byl člověk jist, že je to „záporák“ a nakonec to tak úplně být nemusí.

Mělké hroby jsou první díl z trilogie s postavou Johna Pellama. Příběh se odehrává z trochu netradičního prostředí filmové tvorby a zároveň zde není ten pravý detektiv, který by měl k dispozici všemožné moderní techniky. Kniha Mělké hroby byla napsána v roce 1992, tudíž je znát i vývoj techniky a rozvoj světa. Internet, mobilní telefony, to je jen pro vyvolené, běžně se volá z budky. Přesto je příběh protknut napětím a hledáním pravdy.

“A nic jste nenašli?” zeptal se Moorhouse šerifa. Mhouřil oči před prudkým sluncem, které mu v toto nedělní dopoledne proudila přes okno do kanceláře.
“Nic. Moji lidé ho prohledali, přesně jak jste říkal. Ale nic nenašli.”
“Jste si jistý? Žádné drogy? Všichni lidi od filmu přece pořád berou drogy,” poznamenal Moorhouse.