RC Review: Zahalte jí tvář

Originální název - Cover Her Face
Autor - Phyllis Dorothy James
Překlad - Kateřina Hilská
Počet stran - 2 hodiny 29 minut
Vydáno - 2015
Nakladatelství - RadioServis

Kdo zabil služebnou Sally Juppovou? Záhada zamčeného pokoje a mrtvé svobodné matky s sebou přináší pochyby o morálce. Pochyby, že to nikdo z nich, nikdo ze členů vážené rodiny, nemohl udělat. Jenže Sally nebyla milá poslušná dívka a těch, kteří by ji rádi viděli minimálně mimo dům rodiny Maxieový je mnoho. Proč došlo k takové tragédii a kdy přesně došlo ke zlomu? Eleanor Maxieová prozradí pravdu.

Poklidný rodinný víkend naruší nečekaná a z počátku nevysvětlitelná vražda. V zamčeném pokoji je nalezeno bezvládné tělo služebné Sally Juppové. Její syn je jediným svědkem, ten však nic prozradit nemůže, a tak se případu ujímá superintendant Scotland Yardu Adam Dalgliesh. Výpovědi rodiny a přátel ukazují na několik možných pachatelů, ale Dalgliesh se nenechá uchlácholit povídačkami a je odhodlán zjistit skutečného pachatele. Otázkou je, zda-li byl pouze jeden.

Ústředním tématem je sice vražda, ale je umístěna na pozadí lidských osudů, tužeb a zklamání. Eleanor Maxieová je dáma v letech, oddaná manželka a matka syna Stephena a dcery Deborah. Už né tak striktně lpící na tradicích, ale přeci jen, výchova a prostředí v ní zanechalo nesmazatelnou stopu.  Od Eleanor Maxieové se vše odvíjí a děj retrospektivně vypráví právě ona. Na začátku se zdají být všichni hodní, oddaní a bezúhonní. Každý z nich však skrývá tajemství, které více či méně souvisí se Sally Juppovou.

Detektivní příběh Zahalte jí tvář z pera P.D. Jamesové je její prvotina, kterou vydala už v roce 1962. Je to klasický příběh, který není zbytečně protkán smrtí a krvavou lázní. Ale naopak je vystavěn na lidech a jejich pohnutkách. Autorka dokázala do příběhu vnést tajemno a jen pomalu dává nahlédnout na skutečnou tvář těch, kteří se zde objevují.

Měla jsem možnost si tento příběh užít jako audioknihu, díky audiotéka.cz a byl to opravdový zážitek. Zahalte jí tvář není klasickou audioknihou, tedy načtenou knihou, ale je to spíše rozhlasová hra. A ono se není čemu divit. Hlavních postav je hned několik a dialogy jsou opravdu zajímavé. Obsazení bylo vybráno podle všeho velice pečlivě, protože ač některé dabéry/herce neznám, jejich hlas a pojetí mi sedělo a dokázala jsem si představit, jak asi vypadají – tedy jejich dabované postavy. Za všechny budu jmenovat Danu Syslovou, Aleše Procházku, Jaroslava Plesla, Danu Černou, Janu Strykovou nebo Jana Szymika. Způsob, jakým je celá kniha odvyprávěna a odehrána posluchače chytí a nepustí.

Celá audiokniha trvá dvě a půl hodiny. To není ani málo ani moc a pro někoho, kdo třeba s audioknihami začíná je to perfektní volba. Díky spádu, který děj má, udržíte pozornost. Hudební doprovod u této knihy nehraje téměř roli, protože vše se děje plynule a posluchač nepotřebuje hudební kulisu k dokreslení atmosféry. Za sebe musím říct, že jsem byla tímto zpracováním mile překvapena. Nečekala jsem, že budu napjatě čekat, co bude dál a hlavně – kdo zabil Sally a proč?

Za poskytnutí recenzní audioknihy velice děkuji webu audiotéka.cz